De leerkrachten voor groep 5 zijn dit jaar Sharon de West (ma tot woe) en Nienke van Ree (do-vrij).
In groep 5 zijn veel dingen nieuw voor de kinderen. Er komen nieuwe vakken bij en het zelfstandig werken en verantwoordelijk zijn voor je eigen werk gaat een steeds prominentere plek innemen. Hieronder leest u welke vak- en vormingsgebieden tijdens dit leerjaar centraal staan bij ons op school.
De kinderen in groep 5 werken meerdere malen per week op een laptop van school. De kinderen oefenen hierop de stof die in de lessen aan bod is gekomen.
De groep gymt één keer in de week op donderdagochtend van 10:00u tot 11:30u.
Voor rekenen gebruiken we de methode Getal en Ruimte Junior. In deze methode wordt gewerkt op 3 niveaus. Dit jaar gaan de kinderen rekenen t/m de 1000. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de tafels van 1 t/m 10. Het is dan ook belangrijk dat de kinderen deze geautomatiseerd hebben. Ook gaan de kinderen oefenen met de deelsommen. Aan het eind van groep 5 maken de kinderen zelfs al kennis met het cijferend rekenen. Verder leren de kinderen rekenen rond meten, tijd en geld. Wat een belangrijk onderdeel blijft binnen het rekenen in groep 5, zijn de verhaaltjessommen. Hier besteden we specifiek aandacht aan. Dit zowel vanuit de reguliere rekenlessen, maar ook extra in de vorm van online opdrachten en werkbladen. Het verwerken van de les doen de kinderen in een werkboek. Ieder blok wordt afgesloten met een toets.
Bij spelling werken we met de methode Staal. Staal spelling werkt met spellingscategorieën. Iedere dag beginnen we met een dagelijks dictee om zo alle reeds aangeleerde spelling categorieën te herhalen. De verwerking van de les doen de kinderen in een werkboek. Ieder blok wordt afgesloten met een dictee.
Bij Wetenswaardig werken we in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Ook kennis en vaardigheden met betrekking tot burgerschap komen aan bod. Met behulp van de kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen, ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. De lessen hebben een vaste opbouw. Eerst wordt er bij de leerlingen kennis aangebracht over het lesonderwerp met behulp van teksten, filmpjes en afbeeldingen. Vervolgens gaan leerlingen hier op verschillende manieren zelf mee aan de slag. Dit kan gebeuren in de vorm van een schrijfopdracht, een tekenopdracht of een mondelinge opdracht zoals het voeren van een debat. Het thema wordt afgesloten met een grote (taal)eindopdracht, waarin de kinderen op een creatieve manier aan het werk gaan met de kennis en vaardigheden die zij in dat thema hebben opgedaan.
Vanaf groep 5 krijgen de kinderen bij ons op school ook Engels. We werken met de methode 'Take it Easy'. Het doel van deze lessen in groep 5 is het kennismaken met de Engelse taal en het durven spreken in het Engels. Onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn: tellen, kleuren, dieren en het spreken van korte zinnen.
Verder krijgen de kinderen verkeer en is er aandacht voor godsdienstige vorming. Hiervoor gebruiken we de methode Trefwoord. In deze methode staan Bijbelverhalen, maar er worden ook vragen aan de kinderen gesteld zodat zij nadenken over het verhaal wat die dag aan bod gekomen is.
Ook dit jaar gaan we verder met programma van Vreedzaam. Dit programma wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. U als ouders en wij als leerkrachten hebben de taak om onze kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden.
Vreedzaam wil de kinderen hierop voorbereiden. De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de benodigde sociale vaardigheden te oefenen.
Met het programma van Vreedzaam leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee uw kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin veel geleerd kan worden.
Naast de hierboven beschreven vak- en vormingsgebieden komen de creatieve vakken als muzikale vorming, beeldende vorming en kunst en cultuur aan bod. Dramatische vorming vindt, behalve tijdens speciale projecten en als onderdeel van methodische lessen, ook plaats bij de uitvoeringen voor het kindertheater. Op vrijdagmiddag werken we tweemaal per jaar groepsdoorbroken, groep 5 tot en met 8, aan kunst en cultuur (de kunst- en cultuurmiddagen).
In groep 5 gaan we de eerste stappen richting zelfstandig werken, verantwoordelijkheid en het omgaan met keuzes zetten. Dit uit zich tijdens de klassikale lessen, maar ook bij het werken met de weektaak bij rekenen. De kinderen kunnen dan zelf keuzes maken welke vervolgopdrachten ze als eerste gaan doen.
Vanaf groep 5 krijgen de kinderen huiswerk mee voor topografie en Engels, met als doel het nemen van de eigen verantwoordelijkheid en daarmee het bevorderen van de zelfstandigheid ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
In de ochtendpauze mag ieder kind iets te eten en/of te drinken meenemen.
Schoolbreed is afgesproken dat we op dinsdag- en op donderdagochtend gaan “gruiten”: d.w.z. dat we op die dagen iets van groente of fruit meenemen.
