Groep 7

 

Groep 6/7 wordt dit jaar geleid door Coby van Veldhuizen en Stefanie Hummelink en groep 7 door Jeroen Witters en Linda Achterberg. Het lokaal van groep 6/7 bevindt zich bovenaan de trap aan de rechterkant. Het lokaal van groep 7 bevindt zich aan het eind van de gang op de eerste verdieping aan de rechterkant. 

In groep 7 worden zaken als zelfstandig werken, verantwoordelijkheid en het omgaan met keuzes steeds belangrijker. Dit uit zich tijdens de klassikale lessen, maar ook bij het verwerken van opdrachten, bijvoorbeeld bij het plannen van het huiswerk.  

Huiswerk komt in groep 7 structureel aan bod, de kinderen hebben hiervoor een agenda aangeschaft via school. Met de agenda leren de kinderen om huiswerk te plannen.  

Voor groep 7 hebben we het volgende afgesproken m.b.t. huiswerk: 

  • De leerlingen krijgen voor de toetsen van de wereldoriënterende vakken leerwerk mee in de vorm van een topografiekaartje, hun aantekeningen tijdens de lessen en/of een samenvatting van de leerstof. 

  • De leerlingen bereiden de toetsen van Engels thuis voor. De leerstof hiervoor omvat een woordenlijst over het afgelopen thema. 

  • De leerlingen lezen thuis uit een leesboek van school. De hoofdstukken die thuis worden gelezen, worden in de klas besproken en verwerkt. 

  • Leerlingen kunnen individueel of als groep werk mee naar huis krijgen, wanneer het extra inoefenen van stof als nuttig wordt ervaren of als ze hun werk op school niet voldoende af hebben gekregen. 

Vakinhoudelijk komen in groep 7 de volgende aspecten aan de orde: 

Bij rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode Getal en Ruimte Junior. De leerlingen gaan dit leerjaar o.a. aan de slag met de telrij groter dan een miljoen, bewerkingen voor optellen en aftrekken tot 1.000.000 en het cijferend rekenen. In groep 6 hebben de leerlingen kennis gemaakt met breuken en kommagetallen. In groep 7 wordt deze kennis verdiept en worden de sommen moeilijker. Er wordt gewerkt met gelijknamige en ongelijknamige breuken en de kinderen krijgen inzicht in procenten. Er wordt veel aandacht besteed aan de verhouding tussen breuken, kommagetallen en procenten. Het hoofdrekenen krijgt veel aandacht en daarnaast oefenen de kinderen met cijferen en contextopgaven. Ook de rekenmachine komt aan bod. Daarnaast vindt er een vervolg plaats op het rekenen met (inhouds-)maten, tijd (analoog en digitaal), tijdsduur (hoeveel ben je te laat), geld en het maken en aflezen van verschillende grafieken. 

Technisch lezen krijgt in groep 7 nog steeds veel aandacht. Het is de bedoeling dat de kinderen aan het eind van het schooljaar, net als bij andere vakken, niveau E7 (eind groep 7) behalen. De zwakke lezers krijgen een intensievere leesbegeleiding. Daarnaast kiezen we ervoor om ook de betere lezers voldoende hardop te laten lezen om te zorgen dat hun leesniveau behouden blijft. Natuurlijk wordt er ook veel tijd ingeruimd voor stillezen in een door de leerling zelf gekozen leesboek. 

Voor spelling en taal maken we gebruik van de methode Staal. Bij het vakgebied spelling staat speelt de werkwoordspelling in groep 7 een belangrijke rol. Naast herhaling van de tegenwoordige tijd, krijgen de verleden en voltooide tijd veel aandacht. Natuurlijk is er ook aandacht voor de spellingcategorieën, waarbij vooral weetwoorden veel aan bod komen. De leerlingen krijgen iedere week een aantal spellingscategorieën aangeboden, zowel nieuw als herhalend. Alle categorieën worden aan het eind van een blok getoetst. Ook grammatica valt onder spelling.  

Hierbij wordt veel aandacht besteed aan het woordbenoemen en zinsontleden. Bij het vakgebied taal wordt er thematisch gewerkt aan verschillende taaldoelen. De thema’s zijn opgebouwd vanuit impressie naar expressie: kinderen doen eerst kennis op over een thema en gebruiken deze kennis om tot hun eindproduct te komen.  

In groep 7 blijven de kinderen verbonden schrijven met aandacht voor netheid en tempoverhoging. Dit is belangrijk omdat verbonden schrift een betere basis is voor het op tempo schrijven dan blokletters. 

De wereldoriëntatie vakken splitsen zich uit in aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek en worden geïntegreerd met het begrijpend leesonderwijs. Met behulp van goede teksten bieden we de kinderen algemene kennis, woordenschatonderwijs en met behulp van leesstrategieën krijgen kinderen handvatten om grip te krijgen op een tekst. Bij aardrijkskunde wordt in groep 7 aandacht besteed aan de thema’s: ‘krachten der aarde’, ‘klimaatkwesties’, ‘samen sterk’ en ‘wereldwijd verbonden’. Het vak topografie wordt in deze thema’s verwerkt en zal voornamelijk Europa bevatten. Bij geschiedenis worden in groep 7 alle tijdvakken van de 20ste en 21ste eeuw behandeld. Binnen het vakgebied natuur en techniek behandelen we achtereenvolgens de thema’s: voorplanting, organismen, natuurkundige verschijnselen en constructies.  

Bij Engels ligt de aandacht vooral bij communicatie, woordenschat en spreekvaardigheid. Grammatica en spelling worden meegenomen, maar spelen een ondergeschikte rol, dit komt aan bod in het voortgezet onderwijs. We gebruiken de methode ‘Take it easy’; een methode die volledig digitaal is en waarbij een ‘native speaker’ de kinderen het Engels aanleert. Uiteraard gebeurt dit onder begeleiding van de leerkracht. 

Naast de hierboven beschreven vak- en vormingsgebieden komen de creatieve vakken als muzikale vorming, beeldende vorming en kunst en cultuur aan bod. Dramatische vorming vindt, behalve tijdens speciale projecten en als onderdeel van methodische lessen, ook plaats bij de uitvoeringen voor het kindertheater. Op de daarvoor geplande vrijdagmiddagen werken we groepsoverstijgend aan kunst en cultuur (de kunst- en cultuurmiddag), er worden excursies georganiseerd en er worden technieklessen gegeven. 

Onze school is een Vreedzame School. Deze methode wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. U als ouders en wij als leerkrachten hebben de taak om onze kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden. 

Vreedzaam wil de kinderen hierop voorbereiden. De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen.  

Met het programma van De Vreedzame School leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee uw kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin veel geleerd kan worden. Wilt u meer weten over Vreedzaam dan kunt u natuurlijk langskomen of kijken op www.vreedzaam.net 

In de ochtendpauze mag ieder kind iets te eten en/of te drinken meenemen. Schoolbreed is afgesproken dat we op dinsdag- en op donderdagochtend gaan “gruiten”: d.w.z. dat we op die dagen iets van groente of fruit meenemen. Groep 7 heeft dit schooljaar gymles op de donderdagochtend van 10:00 uur tot 11:30 uur van juf Iris.  

Mocht u nog vragen hebben, loop dan gerust even binnen!