Er is dit schooljaar een combinatiegroep 5/6 en een groep 6. In groep 5/6 staat dinsdag t/m vrijdag Richard Verkerk voor de klas en op maandag Tamara Hols. In groep 6 op maandag, dinsdag en donderdag Jeroen Witters en op woensdag en vrijdag Tamara Hols.
In groep 6 worden zaken als zelfstandig werken, verantwoordelijkheid nemen en het omgaan met keuzes steeds belangrijker. De kinderen zullen regelmatig leerwerk krijgen voor de wereldoriëntatievakken, zoals aardrijkskunde, natuur & techniek of geschiedenis. Daarnaast zullen de kinderen in groep 6 thuis een boekbespreking gaan voorbereiden. Nadere informatie over de boekbespreking krijgt uw kind nog mee naar huis. Incidenteel kan extra oefenstof voor taal, spelling, lezen of rekenen tot het huiswerk behoren, maar dat zullen we altijd onderling met elkaar afstemmen.
Aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen van groep 6 zal, naast het gebruikelijke dagelijkse programma, extra aandacht besteed worden door middel van de cursus ‘Kom op voor jezelf’. De sociale vaardigheden en weerbaarheid van de kinderen staan hierbij centraal.
Voor spelling maken we gebruik van de methode Staal. Bij het vakgebied spelling wordt er, naast de lessen over de verschillende spellingcategorieën, veel aandacht besteed aan werkwoordspelling. De leerlingen krijgen iedere week twee nieuwe spellingsproblemen aangeboden, waar ze aan het eind van het thema een dictee over krijgen. Daarnaast wordt er uitgebreid aandacht besteed aan zinsontleding en woordbenoemen.
Bij het rekenen wordt gebruik gemaakt van de vernieuwde methode Getal en Ruimte Junior. De kinderen gaan dit leerjaar o.a. aan de slag met de telrij t/m 100.000, bewerkingen voor optellen en aftrekken tot en met 100.000, het cijferend vermenigvuldigen en grotere deelsommen. Zij leren rekenen met breuken en kommagetallen. Daarnaast vindt er een vervolg plaats op het rekenen met (inhouds-)maten, tijd (analoog en digitaal), geld en temperatuur; onderwerpen waarbij de kinderen direct oefenen in werken met decimale breuken (kommagetallen) in een context.
Bij Wetenswaardig werken we in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Ook kennis en vaardigheden met betrekking tot burgerschap komen aan bod. Met behulp van de kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen, ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. De lessen hebben een vaste opbouw. Eerst wordt er bij de leerlingen kennis aangebracht over het lesonderwerp met behulp van teksten, filmpjes en afbeeldingen. Vervolgens gaan leerlingen hier op verschillende manieren zelf mee aan de slag. Dit kan gebeuren in de vorm van een schrijfopdracht, een tekenopdracht of een mondelinge opdracht zoals het voeren van een debat. Het thema wordt afgesloten met een grote (taal)eindopdracht, waarin de kinderen op een creatieve manier aan het werk gaan met de kennis en vaardigheden die zij in dat thema hebben opgedaan.
Engels: De aandacht ligt hierbij vooral bij communicatie, woordenschat en spreekvaardigheid. Grammatica en spelling worden meegenomen, maar spelen een ondergeschikte rol. We gebruiken de methode ‘Take it easy’; een methode die gebruik maakt van een ‘native speaker’ die de kinderen het Engels aanleert. Uiteraard gebeurt dit onder begeleiding van de leerkracht.
De kinderen krijgen aan het eind van het hoofdstuk woordjes mee om thuis te leren.
Naast de hierboven beschreven vak- en vormingsgebieden komen de creatieve vakken als muzikale vorming, beeldende vorming en kunst en cultuur aan bod. Dramatische vorming vindt, behalve tijdens speciale projecten en als onderdeel van methodische lessen, ook plaats bij de uitvoeringen voor het kindertheater.
Alle kinderen hebben een eigen Chromebook tot hun beschikking. Deze wordt gebruikt ter ondersteuning van onze methodes, er wordt extra oefenmateriaal digitaal klaargezet voor kinderen, al dan niet adaptief. We besteden ook aandacht aan de gevaren van het internet en het digitaal ‘pesten’ en leren de kinderen zoekvaardigheden aan.
De gymlessen voor de groepen 6 vinden dit jaar plaats op donderdag van 8.30 uur tot 10.00 uur in de gymzaal van het vernieuwde Gastland.
Onze school werkt met het programma van Vreedzaam. Dit programma wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. U als ouders en wij als leerkrachten hebben de taak om onze kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden. Vreedzaam wil de kinderen hierop voorbereiden. De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen.
In de ochtendpauze mag ieder kind iets te eten en/of te drinken meenemen. Schoolbreed is afgesproken dat we op dinsdag- en op donderdagochtend gaan “gruiten”: d.w.z. dat we op die dagen iets van groente of fruit meenemen. Mocht dit voor uw kind niet voldoende zijn, bijvoorbeeld na een gymles, dan kan dit eventueel aangevuld worden met een boterham