Groep 7 wordt dit jaar geleid door Celeste van den Berg. Het lokaal van groep 7 bevindt zich aan het eind van de gang op de eerste verdieping aan de linkerkant.
In groep 7 worden zaken als zelfstandig werken, verantwoordelijkheid en het omgaan met keuzes steeds belangrijker. Dit uit zich tijdens de klassikale lessen, maar ook bij het verwerken van opdrachten, bijvoorbeeld bij het plannen van het huiswerk.
Huiswerk komt in groep 7 structureel aan bod, de kinderen hebben hiervoor een agenda aangeschaft via school. Met de agenda leren de kinderen om huiswerk te plannen.
Voor groep 7 hebben we het volgende afgesproken m.b.t. huiswerk:
· De leerlingen krijgen voor de topografietoetsen leerwerk mee in de vorm van een topografiekaart.
· De leerlingen bereiden de toetsen van Engels thuis voor. De leerstof hiervoor omvat een woordenlijst over het afgelopen thema.
· De leerlingen lezen thuis uit een leesboek van school. De hoofdstukken die thuis worden gelezen, worden in de klas besproken en verwerkt.
· Leerlingen kunnen individueel of als groep werk mee naar huis krijgen, wanneer het extra inoefenen van stof als nuttig wordt ervaren of als ze hun werk op school niet voldoende af hebben gekregen.
Vakinhoudelijk komen in groep 7 de volgende aspecten aan de orde:
Bij rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode Getal en Ruimte Junior. De leerlingen gaan dit leerjaar o.a. aan de slag met de telrij groter dan een miljoen, bewerkingen voor optellen en aftrekken tot 1.000.000 en het cijferend rekenen. In groep 6 hebben de leerlingen kennis gemaakt met breuken en kommagetallen. In groep 7 wordt deze kennis verdiept en worden de sommen moeilijker. Er wordt gewerkt met gelijknamige en ongelijknamige breuken en de kinderen krijgen inzicht in procenten. Er wordt veel aandacht besteed aan de verhouding tussen breuken, kommagetallen en procenten. Het hoofdrekenen krijgt veel aandacht en daarnaast oefenen de kinderen met cijferen en contextopgaven. Ook de rekenmachine komt aan bod. Daarnaast vindt er een vervolg plaats op het rekenen met (inhouds-)maten, tijd (analoog en digitaal), tijdsduur (hoeveel ben je te laat), geld en het maken en aflezen van verschillende grafieken.
Technisch lezen krijgt in groep 7 nog steeds veel aandacht. Het is de bedoeling dat de kinderen aan het eind van het schooljaar, net als bij andere vakken, niveau E7 (eind groep 7) behalen. De zwakke lezers krijgen een intensievere leesbegeleiding. Daarnaast kiezen we ervoor om ook de betere lezers voldoende hardop te laten lezen om te zorgen dat hun leesniveau behouden blijft. Natuurlijk wordt er ook veel tijd ingeruimd voor stillezen in een door de leerling zelf gekozen leesboek.
Voor spelling maken we gebruik van de methode Staal. Bij het vakgebied spelling staat speelt de werkwoordspelling in groep 7 een belangrijke rol. Naast herhaling van de tegenwoordige tijd, krijgen de verleden en voltooide tijd veel aandacht. Natuurlijk is er ook aandacht voor de spellingcategorieën, waarbij vooral weetwoorden veel aan bod komen. De leerlingen krijgen iedere week een aantal spellingscategorieën aangeboden, zowel nieuw als herhalend. Alle categorieën worden aan het eind van een blok getoetst. Ook grammatica valt onder spelling. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan het woordbenoemen en zinsontleden.
In groep 7 blijven de kinderen verbonden schrijven met aandacht voor netheid en tempoverhoging. Dit is belangrijk omdat verbonden schrift een betere basis is voor het op tempo schrijven dan blokletters.
Bij Wetenswaardig werken we in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Ook kennis en vaardigheden met betrekking tot burgerschap komen aan bod. Met behulp van de kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen, ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. De lessen hebben een vaste opbouw. Eerst wordt er bij de leerlingen kennis aangebracht over het lesonderwerp met behulp van teksten, filmpjes en afbeeldingen. Vervolgens gaan leerlingen hier op verschillende manieren zelf mee aan de slag. Dit kan gebeuren in de vorm van een schrijfopdracht, een tekenopdracht of een mondelinge opdracht zoals het voeren van een debat. Het thema wordt afgesloten met een grote (taal)eindopdracht, waarin de kinderen op een creatieve manier aan het werk gaan met de kennis en vaardigheden die zij in dat thema hebben opgedaan.
Bij Engels ligt de aandacht vooral bij communicatie, woordenschat en spreekvaardigheid. Grammatica en spelling worden meegenomen, maar spelen een ondergeschikte rol, dit komt aan bod in het voortgezet onderwijs. We gebruiken de methode ‘Take it easy’; een methode die volledig digitaal is en waarbij een ‘native speaker’ de kinderen het Engels aanleert. Uiteraard gebeurt dit onder begeleiding van de leerkracht.
Naast de hierboven beschreven vak- en vormingsgebieden komen de creatieve vakken als muzikale vorming, beeldende vorming en kunst en cultuur aan bod. Dramatische vorming vindt, behalve tijdens speciale projecten en als onderdeel van methodische lessen, ook plaats bij de uitvoeringen voor het kindertheater. Op de daarvoor geplande vrijdagmiddagen werken we groepsoverstijgend aan kunst en cultuur (de kunst- en cultuurmiddag), en worden er excursies georganiseerd.
Onze school is een Vreedzame School. Deze methode wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en ‘betrokken’ burgers. U als ouders en wij als leerkrachten hebben de taak om onze kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden.
Vreedzaam wil de kinderen hierop voorbereiden. De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen.
Met het programma van De Vreedzame School leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee uw kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin veel geleerd kan worden. Wilt u meer weten over Vreedzaam dan kunt u natuurlijk langskomen of kijken op www.vreedzaam.net
In de ochtendpauze mag ieder kind iets te eten en/of te drinken meenemen. Schoolbreed is afgesproken dat we op dinsdag- en op donderdagochtend gaan “gruiten”: d.w.z. dat we op die dagen iets van groente of fruit meenemen. Groep 7 heeft dit schooljaar gymles op de dinsdagochtend van 10:00 uur tot 11:30 uur van juf Iris.
Mocht u nog vragen hebben, loop dan gerust even binnen!