De leerkrachten voor groep 8 dit jaar zijn Linda Achterberg (maandag) en Coby van Veldhuizen (dinsdag t/m vrijdag).
In groep 8 worden zaken als zelfstandig werken, verantwoordelijkheid nemen en het omgaan met keuzes steeds belangrijker. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan huiswerk, gedrag in de groep en plannen.
Huiswerk komt in groep 8 structureel dagelijks aan bod. Het doel hiervan is om de kinderen te leren omgaan met een dagelijkse taak waar zij verantwoordelijkheid voor de dragen. Dit ter voorbereiding op het VO. De kinderen hebben hiervoor een agenda gekregen van school. Met de agenda leren ze om huiswerk in te plannen. De huiswerktaken kunnen verschillen van herhalingstaken voor rekenen en spelling, hoofdstukken uit een boek lezen, een puzzel, Engels en topografie.
Daarnaast zullen de kinderen in groep 8 thuis een boekbespreking en spreekbeurt gaan voorbereiden. Nadere informatie krijgt uw kind nog mee naar huis. Incidenteel kan extra oefenstof voor taal, spelling, lezen of rekenen tot het huiswerk behoren, maar dat zullen we altijd onderling met elkaar afstemmen.
De hoofdgebieden rekenen en taal/lezen blijven ook in groep 8 centraal staan. Een groot gedeelte van de dag zijn we met deze kernvakken bezig. Verder besteden we aandacht aan de vakken Engels, muziek, verkeer en tekenen/knutselen.
Voor rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Getal en Ruimte Junior’. De leerlingen gaan dit leerjaar o.a. aan de slag met de bewerkingen voor optellen/aftrekken tot 1.000.000, het cijferend vermenigvuldigen en aftrekken, de uitbreiding van het metriek stelsel en verhoudingen tussen breuken, decimale getallen en procenten. Het hoofdrekenen komt dagelijks aan bod en daarnaast oefenen de kinderen veel met contextopgaven. Ook het werken met de rekenmachine is een doel voor dit schooljaar.
Voor het hoofdgebied taal/lezen werken we met de twee methodes. Voor het onderdeel spelling gebruiken we de methode Staal. Taalbeschouwing en begrijpend lezen koppelen we aan wereldoriëntatie. Daarvoor gebruiken we de methode Wetenswaardig.
Bij het spelling krijgen de leerlingen iedere week twee lessen over de spellingscategorieën. In groep 8 komen er geen nieuwe spellingscategorieën meer bij. De woorden waarin de categorieën moeten worden toegepast zijn complexer en er zijn meer ‘weetwoorden’. Naast de lessen over de verschillende spellingcategorieën, wordt er veel aandacht besteed aan werkwoordspelling, zinsontleding en woordbenoemen.
Bij Wetenswaardig werken we in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Ook kennis en vaardigheden met betrekking tot burgerschap komen aan bod. Met behulp van de kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen, ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. De lessen hebben een vaste opbouw. Eerst wordt er bij de leerlingen kennis aangebracht over het lesonderwerp met behulp van teksten, filmpjes en afbeeldingen. Vervolgens gaan leerlingen hier op verschillende manieren zelf mee aan de slag. Dit kan gebeuren in de vorm van een schrijfopdracht, een tekenopdracht of een mondelinge opdracht zoals het voeren van een debat. Het thema wordt afgesloten met een grote (taal)eindopdracht, waarin de kinderen op een creatieve manier aan het werk gaan met de kennis en vaardigheden die zij in dat thema hebben opgedaan.
In groep 8 besteden we ook nog veel aandacht aan het lezen. Zo oefenen we met het op tempolezen van woorden die bij de spellingscategorieën horen en lezen we veel jeugdliteratuur. De kinderen lezen zelf een boek, de leerkracht leest veel voor en we lezen gezamenlijk hetzelfde boek en praten daarover. De kinderen kunnen gebruik maken van de ruime keuze aan boeken in onze schoolbibliotheek, maar bijvoorbeeld ook van de klassenboeken en allerlei teksten passend bij de thema’s van wereldoriëntatie.
Bij Engels maken we gebruik van de methode: ‘Take it easy’. De focus ligt hierbij vooral op de communicatie, de woordenschat en de spreekvaardigheid. Grammatica en spelling worden meegenomen, maar spelen een ondergeschikte rol, dit komt aan bod in het voortgezet onderwijs. ‘Take it easy’ is een methode die gebruik maakt van een native speaker die de kinderen het Engels aanleert, uiteraard onder begeleiding van de leerkracht.
Naast de hierboven beschreven vak- en vormingsgebieden komen de creatieve vakken als muzikale vorming, beeldende vorming en kunst en cultuur aan bod. Dramatische vorming vindt, behalve tijdens speciale projecten en als onderdeel van methodische lessen, ook plaats bij de uitvoeringen voor het kindertheater. Op de daarvoor geplande vrijdagmiddagen werken we groepsoverstijgend aan kunst en cultuur (de kunst- en cultuurmiddag). Muziek en drama komen aan het einde van het schooljaar, tijdens de voorbereiding voor het eindfeest van groep 8, veelvuldig aan bod.
In groep 8 komen ook de ICT-vaardigheden aan bod. Iedere leerling heeft een eigen chromebook waarop lesstof extra wordt ingeoefend. Dit naast het schriftelijke werk.
Tot slot wordt er naast alle vak- en vormingsgebieden veel aandacht besteed aan het feit dat de kinderen aan het eind van het jaar de basisschool gaan verlaten. De kinderen veranderen van kind naar tiener; ze verlaten de beschermde, kleine basisschool en krijgen andere interesses. Deze en andere zaken die met de sociale en emotionele ontwikkeling te maken hebben, komen aan bod tijdens diverse lessen en in gesprekken met betrekking tot de hele overstap van basis- naar voortgezet onderwijs. Aan het einde van het jaar gaan de kinderen op schoolkamp en bereidt de groep de afscheidsavond voor.